Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.02.2014 03:02 - NEWSTED - Големият пич се завръща
Автор: srednogorsky Категория: Музика   
Прочетен: 4473 Коментари: 8 Гласове:
1

Последна промяна: 09.02.2014 00:52



  Интересно, как ли се чувстват хората, изпаднали от фокуса в светлината на прожекторите, до някъде по периферията на отражението им? Нямам си идея. Но героят на тази статия би могъл да отговори. Става дума за лицето от щата Мичиган, на име Джейсън Нюстед.

image
 
    Роден в среден по големина град, метъл фен, баскитарист, създател на умерено успешна спийд метъл група (FLOTSAM AND JETSAM). През 1986г. птичето на късмета му каца на рамото - самите METALLICA го канят да заеме мястото, опразнено от нещастно загиналия Клиф Бъртън. Цели 15 години кръстосва с гигантите по света, записва албуми, изживява с тях моментите на най-голямата слава, достигана в метъла. След което, запален по солов проект, влиза в конфликт с останалите в групата и напуска -така внезапно, както е дошъл. Слязъл от музикалния Олимп, той преминава на по-скромни позиции, участвайки епизодично в различни еднократни проекти, реалити шоу, както и записвайки няколко албума с канадците от VOIVOD. През 2013г. напомня за себе си с един сингъл, последван от дългосвирещ албум през лятото на същата година.

    Горните редове разказват възможно най-сбито музикалната биография на чудесния басист, и по всичко изглежда - много свестен тип. Последното го употребявам в смисъл на добродушие и търпимост - да издържиш толкова години с надувките от  METALLICA, изисква точно този тип качества. Основната причина за раздялата на Нюстед с тях беше неговото участие в страничния му проект ECHOBRAIN (отвратителен, лигав пост-пънк/гръндж, много групи от сорта, цапат музикалното пространство и до ден днешен). В опростен вариант: Джеймс Хетфилд тропнал по масата и казал, че член на  METALLICA не може да си губи времето с други занимания. Нюстед му теглил една майна и се изнесъл.

    Имам обаче откъслечни спомени от интервюта и изказвания и от двете страни, от които става ясно, че това е само последната капчица, преляла чашата на басиста. Оказва се, че останалите членове на великата банда са се държали с него като с второ качество човек (разбирай темерута Хетфийлд и бъбривеца Улрих - Кърк Хамет е друга бира). В някакъв смисъл дискриминацията спрямо него започна още от ...And Justice For All (1988), когато при миксирането на песните, просто му изрязаха бас-партиите. Друг е въпроса, че освен качеството на музиката, и уникалния звук допринася това да е един от най-силните метъл албуми въобще. Освен това Джейсън  спял в отделни стаи по хотелите, придвижвал се е с други автомобили, даже в самолета се возел в други отделения. Когато другите благоволели да го допускат до тях, то е било, за да си правят лоши шегички с него. Доколкото си спомням, METALLICA публично съжалиха за това си поведение. Оттук нататък да му мисли Трухильо.

image

    И ето го Нюстед, волен като птица, свирещ с когото и където си иска. Все едно го е нямало петнадесетгодишното царуване в тежката музика. Поне външно, поведенчески, басиста не изглежда заразен от звездоманията на бившите си колеги. Два факта говорят в подкрепа на това впечатление. Единият е, че записа цели три албума за култовите VOIVOD. Няколкогодишната му работа със странните канадци от френски произход, доказва, че е сговорчив човек и екипен играч. Другия факт е, че едва през 2012г., повече от десетилетие след напускането на METALLICA, Джейсън излиза на сцената със собственото си име. Ако беше по-себичен, можеше да осребри престоя си в най-голямата метъл група още навремето, когато се махна.

    Групата NEWSTED също изглежда скромен, по-скоро приятелски проект. Барабанист е старото другарче на басиста - Хесус Мендез Джуниър, работил като барабанен техник в  METALLICA и после в ECHOBRAIN. На китарата е друг приятел на Нюстед - Джеси Фарнсуърт. В такъв състав бандата записва, излязлото през януари 2013г. ЕР "Metal". Сингълът веднага привлича вниманието - и заради именития басист, и заради добрата си музика. Без да се размотават излишно, Джейсън и компания, привлекли за помощник още един китарист - Майкъл Мушок, издават дългосвирещия

    Heavy Metal Music (2013)

image

   
    Джейсън Нюстед (Jason Newsted) − бас, вокали
    Хесус Мендез Младши (Jesus Mendez Jr.) − барабани
    Джеси Фарнсурт (Jessie Farnsworth) − китара
    Майк Мушок ( Mike Mushok) − китара


    Албумът е записан за собствената звукозаписна фирма на Нюстед Chophouse Records, продуцент е самия той. В записа са набутани като бонуси и пълноправни песни и тези от сингъла Metal, така че карам наред.

    Heroic Dose - След твърд и насечен начален риф, песента избухва със средно темпо и доста оригинална мелодия, тя продължава в различни вариации до средата на парчето, с резонно здрав бас за ритъм и продраните, крайно нахъсани вокали на Нюстед. Само който не е слушал METALLICA, не знае, че там именно сърцатия басист "подпираше" пеенето на Джеймс Хетфийлд по време на концертите. Без особени данни, но достатъчно характерен и идеален за стила на групата - такъв е гласа на Нюстед. Следват доста елементарни и първични сола на двамата китаристи, заключителен куплет и припев. Хубава песен, но записана в едно темпо, което я прави малко еднообразна. Важното е, че вече сме взели героична доза от албума и ни е понесла повече от добре.

    Soldierhead - Хита от първия сингъл на NEWSTED. Много по-раздвижено и разчупено парче от първото, със здрави олдскуул спийд метъл мотиви. Барабаните правят бърз "обърнат" ритъм. Нюстед пее все така надъхано. Солото е само няколко секунди, но в средата и края на песента има страхотно взаимодействие между мелодия на бас и китарите. Много силна песен.

    ...As the Crow Flies - Здрав, отново добре замислен основен риф, на фона на блуждаещ, интересен акорд на солокитара. По темпо е като  Heroic Dose, но с повече разнообразие на ритмите и мелодиите. Китарните сола пак са дървени, песента завършва с чудесна, макар и проста мелодия в унисон, с нарастващ джангър на баса на заден план. Хубаво парче, но малко проточено във времетраенето си.

    Ampossible - По-скоро бавна и тежка песен. Явно се превръща в собствен почерк за NEWSTED, повтарящ се солов мотив на китарата, насложен над тежък риф. Нюстед прави най-добрите си вокали дотук. В средата на песента има добро соло в унисон. Към края ритъма забързва, заедно с китарите, увенчавайки края на наистина добра песен.

    Long Time Dead - С по-живите барабани  и китари ни връща във времената, когато трашът беше млад. И самата музика, и звученето са изцяло в този дух.

    Above All - Могъщ, бавен, еднотемпов ритъм с пронизителни високи акорди. Запомящ се припев и въздействащ текст. С право се превърна в нещо като хита на албума. В достолепната си праволинейност напомня на Orgasmatron на MOTORHEAD.

    King of the Underdogs - Тук вече си личи през каква школа за правене на песни е минал Нюстед. Започва с кратък баладичен мотив, избухва в спийдметъл риф, който прераства в бавна, тежка, насечена мелодия. Без да го копират, вокалите на Джейсън се доближават до маниера на Хетфийлд, особено по време на един речитатив в средата, където даже "Йейе"-то в края на фразата бие натам. Солата са пълна пародия, но в края на песента има една съсвем явна закачка с чутовната Master of Puppets - като нея завършва с хор от истерични, насилени смехове. Иначе начупена структура, далеч превъзхождаща по богатство на ритмите предходните парчета, зъл и паметен припев.  King of the Underdogs  спокойно може да се впише в който и да е албум на METALLICA и няма да изглежда никак зле.

    Nocturnus - С известна смелост може да се каже, че полубалада. Дотолкова, доколкото тежките сабатовски рифове се накъсват от по-мелодични мотиви, където обаче все така свирепо Нюстед реди римите си. Очаквах някаква градация към забързване във втората половина от песента и щеше да се получи убийствено, но уви, музиката остава докрая в едно и също темпо.

    Тwisted Tail of the Comet - Трудна за определяне като стил песен, може би защото в нея са набутани много ритми и мелодии, сякаш за да  се компенсират някои по-монотонни парчета. Има силов, насечен риф, относително прилични сола, на фона на предишните. Отново бавен протяжен момент, забързване към края. Нюстед пее сякаш все по-добре с напредване на песните, или просто му свикваш. Има още от хетфилдското "йейе", на добре избрано място, един мощен напев в средата, краят с агресивно повтарящ се рефрен и заглъхваща музика също е силен.

    Kindevillusion - Отново як риф (не, че има неяки рифове въобще в албума). Джейсън се дере почти като Том Ейнджълрипър. Солата са кратки, но както и в предната песен, по-добри от тези в първата част на албума. Към края парчето забързва донякъде, с хитроумен, класически траш мотив.

   Futureality - Песента, без която спокойно можеше да се мине. Протяжна досадна, без особени достойнства, вписваща се в общата картинка, но нищо повече.

    Spiderbiter - Живо парче със среден като темпо, но динамичен ритъм. Интересни и оригинални мотиви, особено един който граничи със странните, атонални рифове на VOIVOD. Приликата стига дотук, много добро парче.

    Godsnake - По структура и най-вече с бавния, насечен, набиващ се ритъм на китарите, песента напомня на  METALLICA. Макар и не от класата на  King of the Underdogs, е хубава песен. В средата Нюстед опитва на баса нещо като дует със солокитарите, но някак си мотива не е доразвит.

    Skyscraper - Небостъргачът на NEWSTED може да е "построен" от коя да е здрава група през осемдесетте години на миналия век. Групи като MOTORHEAD и OVERKILL имат парчета с подобен риф и темпо. Нюстед пречупва всичко това през (вече смело мога да кажа) доста оригиналния си стил. Преди и след средата има речитатив, напомнящ за Кронос от VENOM и се е получило яко. За съжаление китарното соло пак е доста зле, а от финалната мелодия с неспирно повтарящ се рефрен можеха да бъдат спестени поне минута и половина. Затова оставам със смесени чувства към финалната песен.*

    Heavy Metal Music има и хубави и лоши страни, като за щастие първите са повече от вторите. Започвам с недостатъците в името на позитивния край.

    Първо, много от песните са прекалено монотонни. Всяка е различна спрямо останалите, няма я тъй честата повторяемост на мотивите, срещана при много от групите. Но вътрешната структура на места е твърде скована и тромава, еднотипна. За някои парчета ( Above All ) това е добър подход, но при други, например  Heroic Dose, спъва изначално добрата идея. Като цяло малко по-честа смяна на ритмите и съкращаване времетраенето на около половината песни, щяха да дойдат добре за качеството на албума.

    Второ: ужасния грохотен, гаражен саунд. Разбирам, че Нюстед иска да звучи първично и сурово и ефекта е търсен. Разбирам, че записът е правен почти при домашни условия. Разбирам, че с изключение на Джейсън, музикантите са явно приятелчета с малко над махленското ниво умения. Въпреки тези неща записът не трябваше да прекалява с лошия саунд. Така при само едно-две слушания буквално могат да се пропуснат много от достойнствата на албума. Звучи несериозно професионалист от ранга на Нюстед с чак такъв звук. Дори басът му дъни по начин, по който не се разбира какво свири на места. Само прави звука по-тежък, но и с грохота си допринася за джангъра. За китарите да не говорим - като звук и изпълнение са под всякаква критика. Ясно е, че всеки албум не може и не трябва да звучи като продуциран от Анди Снийп, но и крайноста, в която изпадат NEWSTED е нежелателна. Само много сериозни, чисто творчески и музикални достойнства, са способни да изкупят тези недостатъци. За щастие в Heavy Metal Music ги има в изобилие.

    За начало албумът е възможно най-подходящото заглавие с оглед стила си.
Имаше в зората на траша, преди вече трийсетина години, шепа групи, които окрилени от перспективите на екстремния звук, издадоха по-добри, или лоши, но изключително оригинални албуми. Някои оставиха следа в музиката, повечето-не. Тъй като се наложи определена линия в траш и спийд метъл музиката - тази на SLAYER и  METALLICA, тези групи си отидоха бързо или се трансформираха - почти никой не ги забеляза в общата еуфория. Сещам се веднага за EXORSIST, PILEDRIVER, HELLSTAR, донякъде RAVEN, CARNIVORE (по-късно добиха известност в друг стил под друго име**) CELTIC FROST (те поне оставиха диря, и то каква!). Всички тези банди свиреха вътре в метъла, но някак извън клишето, около чашата. Към тази категория условно можем да отнесем и NEWSTED. Музикалния материал не може да бъде отнесен към нито един подстил. Много оригинален, с характерни  похвати, белег на собствен почерк. Интересното е, че парчетата се различават едно от друго, но са обединени от някакъв свой си облик, част от който е и звука, за който доста говорихме.

image

    В най-общи линии стилът е първичен, или направо прото-траш, но това е само една от характеристиките му. Ако се погледне по-дълбоко в материала и се елиминира гърмящия, размазан саунд, се оказва, че това наистина е някакъв униметъл, за това и заглавието на албума е толкова подходящо - това е вечната хевиметъл музика - тъй разнообразна като проявления и тъй единна като дух.



    За свирепоста и хъса, лъхащи от албума няма какво да говорим. Вижте дори само клиповете как изглеждат и са заснети. Все едно Нюстед, лежерно дрънкайки на бас във VOIVOD, е генерирал енергия, която сега изригва като вулкан. Вокално басиста се представя над очакванията ми, като поради лошия саунд на места гласа му е на по-заден план, но където е надвикал китарите, е страхотен.

    Метъл сцената има нужда от личности като Нюстед, както и от групи, свирещи толкова самобитно и същевременно ортодоксално. NEWSTED веднага привлече внимание и вече успешно влезе в голямата мрежа на турнетата и метъл фестивалите. Вероятно е въпрос на време да сключи договор с по-голям разпространител. Дано продължи да ни радва с още по- добри неща, но и този албум е повече от достоен за голяма фигура като него.

    NEWSTED,  Heavy Metal Music (2013) Оценка: 7/10

    Някъде през 1996г. когато METALLICA издадоха, ужасния като последствия за цялата метъл общност албум Load и хвърлиха в потрес безбройните си фенове, MTV беше поканило Джейсън Нюстед за водещ в едно издание на Headbangers Ball. Басистът вече се беше подстригал като колегите си, но се яви и води предаването с тениска на PANTERA (или SEPULTURA, не съм сигурен) и като почна да пуска едни здравотии, не си е работа. Горните две групи, SLAYER, MACHINE HEAD - само здравотии, никакви компромиси. Човек можеше да си поеме дъх само по време на рекламите. Най-бруталния Headbangers Ball, който въобще съм гледал. Бе подчертано, че подбора на песните е оставен на Нюстед. Тогава си помислих: METALLICA може вече да свирят кънтри рок, да се гримират и подстригват, но точно тоя си остава завинаги един от нашите.

    И ето, много години по-късно Джейсън все още си е един от нашите.

image

* Последните три песни са бонуси. Две от тях са от предхождащият албума макси-сингъл Metal, а Spiderbiter е нова композиция. От въпросното ЕР в титулярните песни на албума са също  King of the Underdogs и Soldierhead.
** Става дума за небезизвестните TYPE O NEGATIVE.


   

   



   









Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

1. zabylgarite - ....
07.02.2014 17:46
Интересна история значи била. Нищо за годините му в Металика не ми беше известно. Как ги е издържал? Изрязали му баса в 1988...
Навремето се чудех на този албум къде му е баса....?......Каква била работата.

Дочитам малко по-късно и пускам парчетата.
цитирай
2. srednogorsky - много
07.02.2014 18:21
Голям майтап е бил, но не за Джейсън - чудели се как да го смесят,за да звучи по-оригинално и изрязали баса. И досега като го слушам този албум усещането е странно - усеща се, че го е имало, но не можеш да го чуеш. Но на мен така си ми харесва, защото е без аналог като звук. Много години по-късно са го издали с бас партиите, но не съм го слушал - така ми е по-интересен:)
Джейсън през цялото време е бил третиран от другите като някакъв наемник, никога не са го признали за равностоен член. Като се разбраха тези неща ми стана още по-симпатичен, а Металика си ги знаем що за хора са, не говоря за музиката - колкото и да не са ми сред любимците, са гениални.
цитирай
3. zabylgarite - ....
07.02.2014 20:33
Обичам добрите отношения. Мъжките. И когато чета,че примерно музикантите които уважаваме по причина музиката им са и готини хора ми става още по-готино.
Съответно и обратното се случва разбира се.

Второто парче ми хареса най-много.

След малко мисля да чуя Load 1996 на Металика
убягнал ми е
заинтригуваха ме това,което си написал
цитирай
4. srednogorsky - кънтри рок
07.02.2014 21:14
е малко преувеличено.Метъл си е някакъв, нелош на места, но го чуй и си кажи мнението.
цитирай
5. zabylgarite - ...
08.02.2014 13:13
Кънтри рок е абсурд. Чух половиния албум. Оказа се,че има 2 изпълнения,които ги знам,от многото въртене по радиостанции,но другото наистина е доста слабо. Голяма разлика от дотогавашните им албуми. Като се замисля.след черния албум 1991 също отнесоха критики Металика,защото и той беше доста различен,но пък на тези като мен,обичащи най-много хард рока -този албум пък си ми хареса.Въртях го доста.
цитирай
6. srednogorsky - албумът
08.02.2014 17:15
от 96г. беше важен в смисъл, че тогава и класическия метъл, и хардрока бяха пратени дълбоко в ъндърграунда. Металика да издаде нещо силно беше важно за целия стил, защото точно банда от нейния ранг повлича последователи и можеше да дръпни много групи напред с примера си. По това време заради Черния албум те бяха номер 1 и диктуваха модата.
Но и те избягаха и предпочетоха да си свирят някакви си техни средняшки неща.Затова казвам, че Load и Reload се отразиха зле на целия жанр. А `91 не ми е любимата Металика, но е велик.
цитирай
7. zabylgarite - .......
08.02.2014 19:56
Ако трябва да говорим за най-големите албуми на Металика
пак трябва да отидем в 80-те

хаха
цитирай
8. srednogorsky - все
09.02.2014 00:56
дотам опираме, колкото и да го въртим и да го сучем:)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: srednogorsky
Категория: Музика
Прочетен: 463867
Постинги: 42
Коментари: 152
Гласове: 156
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031